De laatste thuiswedstrijd in 2022 was er voor Hapert eentje tegen directe concurrent Unitas. Beide ploegen stonden voorafgaand aan de wedstrijd op zes punten en dus was het duidelijk waar ervoor gespeeld werd. Ondanks de openingstreffer van Thom Lauwers, gingen de bezoekers er in de tweede helft met de overwinning van door.

De eerste kans voor Hapert was direct raak. Dave Koolen werd diep gestuurd, behield het overzicht en de opkomende Thom Lauwers wist in twee instanties de openingstreffer binnen te schieten. In de fase die volgde kwam het meeste gevaar van de uitploeg af. Een indraaiende vrije trap van Marijn Franse belande op de paal, maar drie minuten later wist hij alsnog de gelijkmaker te noteren met een goede individuele actie.

Hapert wist zich in het vervolg van de wedstrijd niet te herpakken en het creëerde weinig kansen op deze koude zondagmiddag. Het was dan ook niet volledig onverwacht dat Unitas in de 75e minuut de leiding nam. Een afvallende bal werd opgepikt door Bob Jonkman, die vrij uit kon halen en de 1-2 op het scorebord zette. In de slotfase moest Hapert meer risico nemen om alsnog een resultaat te bewerkstelligen, maar het was Mohammed Moustati die aan de andere kant de eindstand bepaalde.